Kategori: Valet 2014 Sida 2 av 3

”Hur tänkte de här?”

När man studerar politisk kommunikation i valtider, får man ofta anledning att undra sig. Särskilt när det kommer til prylarna, dessa objekt som partierna delar ut på gator och torg, i posten eller i valstugorna. Janne [...]

Politisk kommunikation ska vara fri

I årets valrörelse har vi sett flera exempel på att partier inte gillar att få kritik. Moderaterna anmälde den fria teaterföreningen för varumärkesintrång när de kallade sig "Äkta [...]

TV-debatternas valrörelse 2014

I Tyskland lär partiledardebatter i valrörelsens slutspurt kallas för ”elefantrundor”. Eller sega TV-timmar där pompösa och omständliga meningsutbyten avlöser varandra på ett [...]

Gissa parti

Dagens roligaste i valrörelsen är DN:s "Gissa partiet". Statsvetarkollegan Anders Sundell och Kristoffer Örstadius har klippt vallöften ur partiernas valmanifest och där kan man köra ett blindtest för att se [...]

Väljarna värderar valfilmer

I valrörelsens 2010 gjorde vi en studie av hur väjare värderar partiernas valfilmer. I LORes e-panel ställdes frågor till respondenter efter det att de fått se partiernas valfilmer. Eftersom delar av den [...]

142. Valaffischer

I vilket Erik och Jesper har olika åsikter om valaffischens nytta och funktion vid valtider.

Hur många demokrater tål Sverige?

I valet 2014 ställer Nationaldemokraterna inte upp, men det är ingen brist på demokrater för det.                         I riksdagen har vi ju redan [...]

Valets snyggaste affisch?

På väg till lunchrestaurangen såg jag plötsligt en för mig helt ny valaffisch, för Normaldemokraterna. Först undrade jag om det var en vits, men det professionella utförandet gjorde att jag avvisade [...]

Löfvens feministiska initiativ

Jag har henne sedan länge i min svarta bok, säger Göran Persson i Erik Fichtelius SVT-dokumentär när Margot Wallström kommer på tal. Någon personlig favorit hos Persson var hon väl nu aldrig, men [...]

Därför blir inte branden politiskt het

Få saker är så kittlande inför en valrörelse som möjligheten att en helt ny fråga eller händelse ska ändra det politiska läget i grunden. Den stora skogsbranden i Västmanland dominerade [...]
MediaCreeper