Category: Politik Page 10 of 12

Ett val (nästan) utan vinnare

Valet är över och rösterna är räknade. I både nya och gamla medier och runt fikaborden pågår diskussionerna för fullt om hur valet ska tolkas och vad som händer nu. Några säkra svar [...]

Från allians till ”allvarligt läge”

Det svenska riksdagsvalet gick precis som opinionsundersökningarna förutspått. Regeringsskifte, stora framgångar för Sverigedemokraterna, en borgerlig allians i spillror och utan ledargestalt och en synnerligen skakig [...]

Bengts listor

Som kampanjforskare brukar jag få ranka och bedöma valaffischer och valfilmer. Här kommer då min lista av de tre bästa affischerna, valfilmerna, motkampanjer och politiska slogans. Genomtänkt? Till viss del. Men [...]

Mediekritik och valrörelsen

Flera forskare har varit ganska kritiska mot mediernas och då särskilt SVT:s valbevakning. I dagens Medierna kan man lyssna på kollegorna Jesper Strömbäck, Jenny Madestam och Marie Demker. Jag har också vissa [...]

Alla dessa tolkningar och analyser

En av de tydliga trenderna i den politiska journalistiken är att den har gått från att vara beskrivande till att bli allt mer tolkande och kommenterande. Samtidigt har journalister – tillsammans med experter och externa [...]

Några reflektioner i förtid

Det börjar närma sig slutsignal på valrörelsen 2014. En valrörelse som till en början verkade helt avgjord blir kanske trots allt lite spännande. Men stalltipset är ändå regeringsskifte och [...]

”Hur tänkte de här?”

När man studerar politisk kommunikation i valtider, får man ofta anledning att undra sig. Särskilt när det kommer til prylarna, dessa objekt som partierna delar ut på gator och torg, i posten eller i valstugorna. Janne [...]

Politisk kommunikation ska vara fri

I årets valrörelse har vi sett flera exempel på att partier inte gillar att få kritik. Moderaterna anmälde den fria teaterföreningen för varumärkesintrång när de kallade sig "Äkta [...]

Varför politiker använder sociala medier

Jag intervjuades i Trelleborgs Allehanda den 4 september om rollen sociala medier spelar i valrörelsen.Jag tycker väl kanske att citaten får mig att låta för avvisande och nonchalant, så låt mig utvcekla. [...]

TV-debatternas valrörelse 2014

I Tyskland lär partiledardebatter i valrörelsens slutspurt kallas för ”elefantrundor”. Eller sega TV-timmar där pompösa och omständliga meningsutbyten avlöser varandra på ett [...]
MediaCreeper