Category: Valet 2018 Page 1 of 2
Valaffischerna är synliga i det offentliga rummet, och
eftersom de är uttryck för politiska ståndpunkter finns det också risk att de
väcker starka känslor hos motståndarna. Ibland får känslorna uttryck i fysiska
handlingar som är riktade [...]
Sverigedemokraterna presenterade 2018 års valaffischer på
tisdagen 7 augusti, fast om det inte vore för det står "SD 2018"
tvärs över affischerna skulle det lika gärna kunna handla om reklam för
Dressman eller Ellos. Borta är alla politiska [...]
Hur är det med årstids- och vädersymbolik på svenska valaffischer? Tanken slog mig efter Orlas genomgång av semesteraffischer och Socialdemokraternas idylliska sommaraffisch med röd stuga och segelbåt från 1960. Finns det höstaffischer [...]
Idag är jämställdhet ett tämligen oomtvistat värde i
politiken, åtminstone retoriskt. Också internt i partierna är det viktigt att
kvinnor såväl som män representeras. ”Varannan damernas” blev en princip som
anammades på partiernas [...]
Om "semester" kommer att dyka upp i 2018 års
valrörelse, kan man vara nästan säker på att det är i samband med klimatfrågan:
hur kan vi åka på semester med gott samvete, det vill säga utan att belasta
miljön på ett oansvarigt sätt? Kanske [...]
I två dagar på rad har jag varit med i radio och pratat om blommor och politik. Lyssna här. Skälet är givetvis de svenska partiernas förkärlek till blommor som logotyper. Som jag skrivit i en tidigare bloggpost är blomsterspråket på väg bort [...]
Kommersiella aktörer har alltid förstått att utnyttja en
aktuell situation för att sälja sina produkter. Därför är det inte förvånande
att även ett riksdagsval används i reklamsyfte. Historiskt finns det gott om
exempel på detta, som när man [...]
Eftersom Centern och Miljöpartiet lanserade 2018 års valaffischer i veckan blir det två stycken "Veckans valaffisch v.26). Texten är också publicerad på JMGs webbplats "JMG mitt i valet".
______________________________________
Centern [...]
Den 30 maj 2018 hade Sverigedemokraterna i Svalöv en annons
i tidningen, som de la ut en bild av på sin Facebooksida:
Reklamen, som har samma layout som SD:s valaffischer 2014,
skapade debatt - vilket sannolikt var det främsta syftet. [...]
I den digitala mediemiljön har det blivit vanligt att sprida bilder som antingen får förändrad betydelse då text eller själva bilden görs om. Dessa så kallade memes är omåttligt populära och sprids hela tiden på sociala medier. De har blivit vår [...]