Category: Internet och sociala medier Page 5 of 7
När Facebook och andra aktörer pratar om ”monthly active users” så lämnar det en hel del till fantasin. Aktörer av det här slaget tycks vara så oerhört måna om sina [...]
KLICKA HÄR För Att Se Hur Han Skakade Mediesverige Och Journalistiken Det är lätt att tänka sig upplösningen mellan det redaktionella och kommersiella som en utvecklingsprocess som mest rör [...]
För att kunna visa personligt anpassade annonser försöker många företag spåra hur användarna rör sig på webben, ofta genom cookies. Om du spanar in ett par skor på en webbplats, så [...]
Jag tycker att det är jättebra att det börjar komma svensk medieforskning om delning av medieinnehåll på nätet. I en aktuell forskningsrapport av Sara Ödmark och Ingela Wadbring menar forskarna att det, [...]
Det går att radera platsinformation från sina tidigare tweets, påminner journaliststudenten Johan Rosholm apropå min artikel i Medieormen: Logga in på Twitter och leta reda på konto- [...]
När jag analyser mina Twitterdata ser jag ibland saker som får mig att haja till lite extra, men som samtidigt inte riktigt ryms inom forskningsfrågan. Till exempel att förvånansvärt många journalister inte [...]
Jag intervjuades i Trelleborgs Allehanda den 4 september om rollen sociala medier spelar i valrörelsen.Jag tycker väl kanske att citaten får mig att låta för avvisande och nonchalant, så låt mig utvcekla. [...]
13 procent av landets journalister på Twitter har någon form av förbehåll (ibland också kallat disclaimer med ett låneord från engelskan) i presentationen på sina personliga [...]
"Baksidan" av min datamängd med bakgrundsvariabler. Variablerna 1–10 är hämtade via Twitters öppna API, resten kodar jag manuellt. Mitt avhandlingsprojekt handlar om hur journalister använder sociala medier. [...]
Så här presenterar sig medianjournalisten på Twitter. Presentationen är skriven med utgångspunkt i de mest frekventa orden i ett urval av journalisters egna presentationer. Det typiska journalistkontot på [...]