Category: Journalistik Page 6 of 7
Idag publicerar Fredrik Runsiö och jag en debattartikel i Dagens Samhälle med rubriken ”När medierna sätter spelreglerna blir det nyval”. Artikeln handlar om behovet av en politisk nyhetsbevakning som fokuserar [...]
Det finns en rad sociala medier som är nästan oproportionerligt populära – i Sverige kan man skämtsamt säga att Facebook, Familjeliv och Flashback är de verkligt folkliga sociala medierna. Att Facebook [...]
För några dagar sedan släpptes den nya boken Comparing Political Communication Across Time and Space. New Studies in an Emerging Field, redigerad av Maria José Canel och Katrin Voltmer (Palgrave Macmillan). Boken [...]
Jo, jag småskrattade flera gånger år Niklas Svenssons direktrapporteringar om att inget hänt under ubåtsjakten i Stockholms skärgård. Stora delar av alla nyhetsmediers rapportering var fylld [...]
I kölvattnet av riksdagsvalet pågår eftervalsanalyserna för fullt, både inom och utanför partierna. Inom den akademiska världen pågår också analyserna av såväl valkampanjerna som [...]
Vilka strategier och taktiker använde partierna sig av för att vinna väljare? Vad utmärkte mediernas bevakning av valrörelsen? Vad utmärkte väljarnas beteenden under valrörelsen? Dessa och andra [...]
Nu finns den äntligen i tryck, den nya och reviderade upplagan av Makt, medier och samhälle. En introduktion till politisk kommunikation (Studentlitteratur, 2014). Boken en bred introduktion och genomgång av forskning kring den [...]
Självberöm och viss självkritik var ett genomgående tema på gårdagens seminarium om hur medierna klarade valet på JMG. Ylva Andersson på SVT var den som kanske i störst utsträckning [...]
I vilket Jesper och Erik funderar på om, och i sådana fall varför, journalister fått dåligt rykte.
Jag har givit en hel del tips på hur man skriver pressmeddelande tidigare, och här tänkte jag visa på ett exempel när ett pressmeddelande blir till en färdig nyhet. I det här fallet innehöll dock [...]