Category: Utvalda inlägg Page 1 of 2

Inlägg som förtjänar att lyftas fram lite mer.

Filterbubblor – ett hotfullt och vilseledande begrepp

I går, torsdag, hade Institutet för mediestudier seminariet Fejk, filter och faktaresistens – hotar sociala medier demokratin? Boken med samma namn presenterades med bland annat kortare presentationer av några av författarna (däribland jag) samt [...]

Kriskommunikation 2.0 – nu som pdf att ladda ner

Jag skrev för ett tag sedan om vår nya bok Kriskommunikation 2.0 som kom från tryckeriet strax efter jul. Nu finns den att ladda ner från MSB:s hemsida. Klicka här.

Om vetenskaplighet och förtroende för forskning – och om mediernas förhållande till vetenskapligheten

Jag ska göra det här kort, och jag ska försöka göra det på ett principiellt plan, utan att gå in på detaljer.     För en dryg vecka sedan publicerade den vetenskapliga tidskriften [...]

262. Desinformation

I vilket Jesper och Erik gör en akademisk granskning av forskningsartikeln Russia’s strategy for influence through public diplomacy and active measures: the Swedish case.

Filterbubblor och ekokammare under politiska val

Efter det amerikanska presidentvalet blev frågan om filterbubblor och ekokammare aktuell som en av förklaringarna till Donald Trumps framgång. I denna text ska jag ge några skäl till varför effekten av [...]

Kommunikologi – pseudovetenskap som gräver hål i plånboken

Pseudovetenskapen kommunikologi granskades i veckan av Vetandets värld i Sveriges Radio. I programmet kunde vi exempelvis höra hur komunikologer lär chefer i olika organisationer att krypa [...]

Ägnar sig medierna åt mörkläggning?

Under de senaste dagarna har kritiken mot medierna – och i synnerhet Dagens Nyheter – för att ägna sig åt mörkläggning varit hård. Som journalistikforskare har jag följt den debatten med intresse, [...]

Varför sprids rykten?

Rykten och ryktesspridning finns överallt, men trots det har ämnet inte fått mycket intresse av psykologer. I denna text ska jag sammanfatta varför rykten uppstår genom att peka på både sociala [...]

Lokalpressens läsartapp går allt fortare – och de yngre slutar läsa oavsett plattform

Lokaltidningarnas vikande upplagor är inte så mycket ett symptom på att lokala nyheter inte längre intresserar läsarna som ett uttryck för att hela dagstidningsmarknaden gungar. Det visar Ingela Wadbring och [...]

Gratis nedladdning av ”Väljarna, partierna och medierna”

I kölvattnet av riksdagsvalet pågår eftervalsanalyserna för fullt, både inom och utanför partierna. Inom den akademiska världen pågår också analyserna av såväl valkampanjerna som [...]
MediaCreeper